2017. jún 26.

Ramadani hangulat Isztambulban

írta: PERA

Isztambul ramadan idején

Most, hogy két egész hetet töltöttünk Isztambulban a ramadan idején, volt alkalmunk több kerületben is megfigyelni ennek a fontos vallási ünnepnek a hangulatát. Azt tudtuk, és korábban már írtunk is róla, hogy a ramadan ünnepe fontos szerepet játszik a közösségépítés, a szolidaritás kifejezése és az összetartozás érzésének növelésében.

Ebben az időszakban a család, a rokonság és a barátok meglátogatják egymást, hiszen úgy tartják, Allah azért adta ezt az ünnepet számukra, hogy ez az időszak az egymáshoz fordulás, egymásra figyelés időszaka legyen. Nagyon érdekes és egyben megható volt látni, amint az emberek az iftar vacsora kezdetét várva összegyűltek városszerte. Minden létező helyen, kikötőkben, közparkokban, mecsetek kertjében ültek és várták, hogy megszólaljon a böjt megtörését jelző ezán.

A családok és barátok faszénnel működő tea főzőt, köfte sütőt, szendvicseket vittek magukkal és kvázi piknikeztek városszerte. Korra és nemre való tekintet nélkül, mindenki az utcákon volt, a gyerekek játszottak, rohangásztak, a felnőttek beszélgettek és eszegettek.

Ebben az időszakban Isztambul különböző kerületeiben közös, az önkormányzatok által finanszírozott iftár vacsorát is szerveznek, ahol szépen terített asztalok mellett fogyaszthatja el mindenki az ételt, amit adományként osztanak. Ezeken a kijelölt helyeken hatalmas sorokban gyülekeztek az emberek, türelmesen várva, hogy eljöjjön az iftár ideje és megkapják a vacsorájukat.

Szintén hagyomány, hogy ramadani dobosok járják az utcákat, hangos dobszóval figyelmeztetve az embereket, hogy most van itt az ideje az evésnek. A mi ablakunk alatt is éppen elhaladt egy dobos, úgyhogy fel tudtuk venni nektek.

TAPASZTALATOK, AMIT TURISTAKÉNT JÓ, HA TUDUNK.

Szintén írtunk már a sajátosságokról és illemről, ami erre az időszakra vonatkozik. Ezek közül mi most tapasztaltunk is néhányat. Volt, hogy a buszvezető, mivel már csak pár perc volt az iftár kezdetéig, otthagyott minket és leszállt az egyik megállóban vizet venni. Volt, hogy taxisofőr az eleve megszokotthoz képest is érezhetően lendületesebben ment, hogy finoman fogalmazzunk... Volt, hogy majd nyakunkat törtük a buszon, mert a sofőr a szokottnál is tempósabban vette be a kanyart.

Amire még számítsunk, hogy kora estétől kezdődően nem minden étteremben van kiszolgálás. A kifejezett turista övezetekre ez nem vonatkozik, de ha Isztambul távolabbi kerületeibe is elmerészkedünk (és mi bizony el szoktunk…) akkor előfordulhat, hogy este 5-6 órától az iftár vacsora kezdetéig nem fogunk tudni enni. Mi többször is belefutottunk ebbe, hogy csak kávét és teát rendelhettünk.

Egy kadiköyi, nagyon elegáns étteremben azonban tapasztaltunk olyat is, hogy bár gyönyörűen megterítettek az iftárra, és nem is szolgáltak fel ételt, minket, mivel látták, hogy turisták vagyunk, az iftár vacsora menüjéből mégis kiszolgáltak idő előtt.
Ezzel együtt mégis azt javasoljuk, ha nem csak a turista látványosságok közelében sétálgatunk, ramadan idején mindig legyen a táskánkban 1-2 szendvics, hogy fel legyünk készülve minden helyzetre.

Számtalanszor voltunk már Isztambulban, mégis rácsodálkoztunk ennek a meghatóan szép ünnepi időszaknak a hangulátra, amikor tényleg, szinte kézzel tapintható volt az egység és összetartozás, a béke egész Isztambul szerte. Mi azt javasoljuk, senki ne féljen ramadan idején utazni, mert ami ebben a csodás városban akkor várja az embert, azt mindenkinek érdemes megtapasztalnia!

Ha tetszett, ne felejtsd el megosztani, hogy más is olvashassa!
Kövessetek minket az instagramon, pinteresten és youtube-on is!
Szólj hozzá

böjt ramadan Isztambul blogazin muzulmán ünnepek